We gaan nog niet naar huis, nog lange niet - Reisverslag uit Boergas, Bulgarije van americanpower34 - WaarBenJij.nu We gaan nog niet naar huis, nog lange niet - Reisverslag uit Boergas, Bulgarije van americanpower34 - WaarBenJij.nu

We gaan nog niet naar huis, nog lange niet

Door: Wilco

Blijf op de hoogte en volg americanpower34

21 Januari 2016 | Bulgarije, Boergas

Half 3 Nederlandse tijd. 1 uurtje later hier als we opstaan. We lagen er ook vroeg in om wat voor te slapen. We douchen ons en gaan naar het ontbijt. Nog 1 keer gaan we met onze ogen gericht naar het Acropolis aan de tafel zitten. 7e etage in het donker met een glazen schuifpui van links naar rechts. Wat een mega uitzicht. Dank overigens aan alle deelnemers en 2 topfotograven Robert en Geert voor de mooiste foto's gister in Athene.
Gisteravond hebben wij met een select groepje de coordinaten bepaald waar we vandaag koers naar gaan zetten. CP2 fieldmarketing Marc en Peter, de Rabogirls, en wij American power gaan met laptops aan de weer op de hotelkamer van 'The Girls'. Die zijn een beetje gedreven om te winnen zal ik je zeggen. Misschien nog wel erger als de bomberjasjes. We hadden een kleine stunt uitgehaald met de dames waar ze hartelijk om konden lachen. Maar deze dames kaatsen de bal terug als ze savond alvast 8 koffers in de Audi gaan laden. De laatste 4 hoeven ze morgen dan nog maar te doen, pffffff vrouwen en kleren!!! In de garage staat ook de 8 pitter van ons teamlid Marc. Deze wordt even sierlijk verkleed. Ik had de gezichten van Peter en Marc wel eens willen zien. Wij starten als enalaatste. We rijden Athene uit. Sturen onderweg de opdrachten weer naar onze backoffice die we later op de dag weer terug krijgen met de juiste antwoorden. Familie, vrienden, kinderen, alles helpt mee. Het zijn korte routes en dan is het aanpoten als navigator. Veel rekenen, al helemaal als de snelweg meerdere malen afgesloten wordt omdat de plaatselijk boer aan het protesteren zijn. Er staan honderden boeren met evenveel tractoren op op en afritten. De routetijden worden soms berekend via de snelste route en als je dan op het laatste moment 10 km binnendoor moet kost je dat meerdere minuten vertraging. We bellen bij het derde coördinaat dan ook 6 minuten later in als planning. Nou zou de organisatie ook kunnen beslissen om etappes te neutraliseren als ergens onverwachte, onvoorziene problemen optreden waardoor teams niet eerlijk mee kunnen dingen naar de ideale tijd. Anders ga je misschien te snel rijden en dat is niet de bedoeling. Wij hadden op een bepaalde etappe getankt (terwijl Marc en Peter over de hoofdband voorbij grommen) en moesten die kostbare minuten ook terug zien te halen. We wisten dat we te hard reden en ook de backoffice zag dat. Een sms was het gevolg met daarin een waarschuwing tot strafpunten. Ze hadden gelijk, we hielden ons niet aan de regels. Als we de volgende etappe starten willen we eigenlijk toch die snelweg op. Een honderdtal boeren en tractoren staan opgesteld om de snelweg af te sluiten. Eigenlijk is het al niet meer mogelijk. Maar dodge en Audi rijden toch stapvoets door se mensenmassa heen. Och de boeren hebben het niet op ons gemunt en ze laten ons rustig passeren. Ook zij vinden het wel spectaculair die grommende motoren van ons. Als we de laatste boer gepasseerd zijn stamp Erik zijn HEMI op de staart en alle boeren staan ons luid te applaudisseren! Nee, das een grapje. Het is trouwens wel ideaal dat we een dongle in de auto hebben en daarmee dus een WiFi netwerk creëeren. 2 iPhones en een laptop staan in verbinding met iedereen thuis. Heerlijk. En ja, elke foto is data verbruik maar we willen live jullie alles laten meemaken. Het kriebelt in m'n handen. We passeren op dit moment tolpoortjes 9 van vandaag. Tis overal maar een paar euro gelukkig.
Op etappe 4 krijgen we de 'blinde kaart' etappe. In een vreemde stad een getekende landkaart krijgen waarbij Wout Verwoerd, onze contactpersoon backoffice in Elst de medeling doet, veel plezier jongens. Geniet ervan! Nou, Woud dan doen we de hele week al. (Thx voor het fijne contact bij elk coördinaat als ik uitklok bij je. Thans ook voor je begrip, hoewel je ook weer niet met je laat sollen. Ik probeer daar nog een strategie in te vinden. Hoop dat de taart lekker was. Geniet ervan alledrie. Ik hoorde dat het daar een gezellige boel is.....)
We beginnen onze speurtocht en vallen van de ene verbazing in de andere. Check de foto's en filmpjes overal. Ze zijn vetttttt. Kijk naar de foto's op dit blog en dan zie je pas wat ik bedoel duidelijk te maken. Op de site van www.mysteryroads.com staat een film van ons dodge door een beek. We gaan echt off route vandaag. Ben heel benieuwd hoe iedereen het vond en hoop dat iedereen de uitdaging aangegaan is. Schapen, vuilnis, stenen, modder en als klap op de vuurpijl. Een vrij stevige rivier. De dodge van Henk Karman heeft als eerste de sprong gemaakt waarna anderen zijn oversteek volgden. Als Marc zijn deur los had gedaan was het aan de kant van Peter weer naar buiten gelopen. Weer een mooi avontuur overleeft.
We rijden door Macedonië en gaan ook weer door de mooiste wegen de grens over naar Bulgarije. We laten ons paspoort zien en nadat Erik bevestigd heeft dat we geen wapens bij ons hebben, mogen we door. Deze rallyauto's vallen op en onze verschijning, verlichte schedel, camouflageprint en bomberjacks maken het nog indrukwekkender voor de douane. Inmiddels hebben we de auto een keertje of 10 gevuld met kerosine. We zijn gestopt met tellen. Moet je ook even niet willen weten. We hebben toch geen keus. Leeg is vullen. Bij tankstations, waar je overigens keurig bediend wordt vragen ze nog wel eens of de tank wel vol moet, haha. Tot aan de strot! Gas mag je ook niet zelf tanken, dat doen zij. Net over de grens komen we bij een coördinaat waar we ook weer kunnen tanken. Er staan een groepje of 10 mannen gezellig bier te drinken. Willen alles weten, en maken overal foto's van. We laten de auto niet onbeheerd achter echter. De wagen ligt vol met dure spullen en dat willen we zo houden. Geen gelegenheid geven, dan gaat het ook niet fout. We zitten inmiddels op de E87 9 richting Ulitsa Stefan Stambolov. Vast wel eens van gehoord, niet?
Het plaatsje waar we naar toe rijden is Burgas. Aan de zwarte zee. Turkije laten we dus onder ons liggen. We denken steeds dat we onderhand wel naar het noorden zullen cruisen maar Peter Jacobsen denkt er nog niet aan. Wat een gek hė. Zou hij nog een weekje doorgaan. Ik zeg doen P.
Scandinavië is een mooi gebied om te rijden en hele mooie dingen gezien. Inmiddels 2 keer met m'n maat gedaan. Dit is toch ook wel leuk hoor. En wat een afstanden maken we. Inmiddels 4541km op de klok........ Nog 54 tot het hotel. Zouden we daar slapen?

http://youtu.be/CEjU9KVABao omdat #mysteryroad ook een echte 'breaktru' is

Zo, de blog is er weer uit

• 21 Januari 2016 - 19:32

Margriet:

Dag jongens,
    Wat een fantastische reis hebben jullie.
    We gaan nog niet naar huis................voor je het weet is het weer zondag.
    Weer erg mooie foto's heb je gemaakt.

Veel plezier de komende dagen.

Groetjes van de boonzaaijertjes.