Walvissen in het echie kijken.... - Reisverslag uit Tromsøya, Noorwegen van americanpower34 - WaarBenJij.nu Walvissen in het echie kijken.... - Reisverslag uit Tromsøya, Noorwegen van americanpower34 - WaarBenJij.nu

Walvissen in het echie kijken....

Blijf op de hoogte en volg americanpower34

22 Januari 2015 | Noorwegen, Tromsøya

Het is 01.15 als we vannacht aankomen in het hotel Scandic te Tromsø Noorwegen. We zoeken met de auto een parkeerplaats dichtbij het hotel laden onze spullen uit. De organisatie wijst de deelnemers erop dat we een parkeerticket moeten kopen. We staan met een mannetje of 6 bij het betaal apparaat en proberen uit te vogelen hoe de betaling in z'n werk gaat. Creditcard wordt niet geaccepteerd en ook onze maestro kaart gaat ons niet helpen. Betalen met munten denken wij te lezen in het Noors. Aangezien we dat allemaal niet hebben denken we, fuck it. Ze zullen deze mooie toeristische rallyauto's wel niet bekeuren. We checken in bij het 5 sterren hotel en lopen onze kamer binnen. Het uitzicht op de haven is prachtig. Er ligt een knots van een schip voor ons hotel en we stellen onszelf de vraag of we die een dezer dagen zullen nemen naar..?
Erik gaat naar bed en Wilco gaat nog even met wat mannen en dame (moeder overste Linda) een afzakkertje pakken. Helaas horen we van het hotel dat alle kroegen om half 2 zijn dicht gegaan. Doordeweeks is het vroeg slapen gaan terwijl in het weekend de boel hier op zijn kop schijnt te staan. Ook hebben we nog wel zin in een kleine snack. We hadden al gegeten bij de Tipi tent waar we het noorderlicht bewonderd hadden. Om even daarop terug te komen. Team Henk Karman was daar al iets eerder gearriveerd omdat zij van de garage af kwamen, toch!!
Het noorderlicht was volop in beweging en zij hadden al de mooiste foto's weten te maken met hun professionele apparatuur. Helaas zijn de meeste rijders maar uitgerust met een iPhone of samsung en daar kun je het spektakel niet mee vastleggen. Erik had echter ook een oude digitale camera bij zich maar ja, hoe werkt die ook al weer. Met de hulp van Henk en zeker ook van zijn maatje en techneut Bram wordt de camera zo ingesteld dat ook Erik alles kan vastleggen.

Maar snachts in de stad zijn we dus nog even op zoek gegaan naar een uh.... Vreetschuur. We vinden een Turk die nog open is. Binnen bestellen we 5 broodjes ruttekutum voor €10 per stuk. Ik denk dat er voor €0,85 cent vlees en groente op zit en de rest van het geld wordt aangevuld met saus saus en nog een saus. Ik neem 3 happen en ben me er al snel van bewust dat ik 85% van het broodje niet op ga eten. Jachie.... De lol is er niet minder om met z'n 5en en gaan met volle buik hotelwaarts. In de lobbie, in middels 03.00 uur komen we Peter tegen en verteld ons alvast wat we de volgende dag gaan doen. We gaan met z'n allen op een afgehuurde boot en trekken door de fjorden richting ijszee. Alles om daar....walvissen en orka's te gaan spotten. Hoe vet is dat.
De dag erop varen we na een super de lux ontbijt de haven uit. Dik aangekleed, thermo kleding onder de skibroeken. Sjaal, muts en handschoenen aan. Alle accu's van telefoon en camera vol.
Onderweg naar open zee neemt menig persoon het er even van om wat slaap in te halen. ook wilco knapt even een uitje.
De kapitein heeft contact met collega vissers en de plaats van de walvissen wordt doorgefluisterd. Ze zijn gezien! En inderdaad op 200 meter afstand wordt de rug van een walvis zichtbaar. De kapitein mindere vaart om de dieren niet af te schrikken. Het is de bedoeling de zeereuzen nieuwsgierig te maken zodat ze naar ons komen in plaats van andersom. En dan komt het moment dat de dieren zich inderdaad dichterbij laten fotograferen. Je moet niet denken dat ze meters uit het water springen en dan met een grote plons weer te water gaan, maar het is een fantastisch gezicht en gevoel als je 2 grote bult walvissen in je buurt hebt zwemmen. Iedereen staat met z'n telefoon of camera in de aanslag en zo gauw de dieren zich laten zien hoor je niets anders dan klik klik klik klik. Sommige klikken wel 25 keer achter elkaar om later de juiste foto eruit te halen. De dieren zwemmen rustig nu op zon 25 meter om ons heen en heel af en toe komt zelfs de gigantische staart boven het oppervlak. Als de dieren weer onder duiken heerst ook hier weer totale stilte. Iedereen houd zijn adem in en wacht op het volgende contact met de reuzen. Volgens onze gids zijn de dieren 15 meter lang. Zo prachtig om ook dit weer te mogen beleven.
Erik heeft in de aanloop van de rally een Go Pro gekocht. In eerdere blogs schreef ik pro comp maar dat is onkunde van de schrijver geweest. Deze camera's zouden in princiepen ook onder water moeten kunnen filmen. Erik zoekt een lange stok op de boot, bind de camera met tie-raps vast. Iedereen lacht hem uit voor wat hij van plan is te gaan doen. Niemand denkt dat hem dat gaat lukken. Erik trekt de stoute schoenen aan en doopt de dure camera langs de boot in het zeewater. Na wat geprobeerd te hebben staat hij voor op de punt van de boot als mensen enthousiast zien dat de walvissen ons schip rakelings gaan passeren. Erik filmt onderwater in de hoop dat we iets van de walvissen gaan filmen.

Na een uurtje houd de kapitein het voor gezien en stuurt zijn schip weer richting het vaste land. In de warme ruimte waar we vissesoep te eten krijgen gaat Erik gespannen en niets verwachtend kijken wat hij nu eigenlijk gefilmd heeft. iedereen op de boot wordt laaiend enthousiast als de mooiste beelden te voorschijn komen. Super heldere beeld en van 2 immense logge bultwalvissen die zicht sierlijk door het water bewegen. Ook het personeel van de boot heeft deze beeld en nog nooit gezien vanaf hun schip en ook de kapitein wil graag dat Erik even zijn beeldmateriaal komt laten zien. De gids vraagt zelfs aan Erik of zij de film mogen plaatsen op een speciale site van 'walvissen in Noorwegen gespot'. Uiteraard geeft Erik daar toestemming voor.....

Aan land zoeken we de kroeg op die gister de deuren al gesloten had. We bestellen 4 bier en 2 cola. In de kroeg krijgen we te horen dat alle auto's een bon op de ruit hebben, haha. het zat erin. zolang er maar geen wielklem op zit of afgesleept wordt vinden we het wel best.
Daarna gaan we naar het hotel om voor het eten van 19.00 uur nog wat op onze kamer te rommelen. Erik pakt snel een douche en Wilco schrijft zijn reisblog.
We zullen vanavond vroeg ons bed in duiken. De start is morgen om 04.00 uur. 03.15 uur liggen de lunchpakketten klaar in de hal. Dan worden de auto's weer gestart voor de volgende rit. We zijn op de helft van de week en dat zal betekenen dat we weer richting zuiden gaan rijden...?

Nummer van de dag. http://youtu.be/co6WMzDOh1o Want dat was het!

De film van Erik wordt, as we speak door Henk en Bram bewerkt tot een compilatie. Dat kunnen zij als de beste. We wachten daarop en zetten (proberen) ze op deze reisblog. We hebben hiervoor al 2 mooie rally's gereden. Deze overtreft het weer. Hier zit alles in!!!

klik hier om de video te bekijken https://www.youtube.com/watch?v=Y9WucrOycFQ&feature=youtu.be

We gaan richting diner. Aansluitend zal de briefing en bekendmaking van de dagwinnaar van gister zijn. Ik geloof dat de beker deze keer de dodge in gaat........

Eet smakelijk.

• 22 Januari 2015 - 19:14

Margriet:

Dag Erik en Wilco,
    Wat een fantastische reis maken jullie.leuk alles te lezen van jullie.
    Misschien een boek schrijven,dat kunnen jullie.
    Geweldig die bultruggen,er is deze reis van alles te zien,van het ene uiterste in het andere.
    Nog veel plezier lekker genieten.

Groetjes uit De Klomp

• 22 Januari 2015 - 22:20

Jolanda, Amber En Lars:

Spannende dag. Zoals je het schrijft wordt het verhaal ook steeds spannender...
    Iedereen wil boeken van je lezen, misschien nieuwe carriere?
    Die film van Erik, Jacques Cousteau (god hebbe zijn ziel) is er niks bij!
    Wat kan je nu nog meer meemaken op deze reis?
    Geniet er nog maar van.
    Kus van ons drietjes

• 22 Januari 2015 - 23:07

Rob Luchsinger:

Mooi avontuur mannen! Prachtige beelden en een leuk verslag.
    Veel plezier verder.
    Groeten,
    Rob

• 23 Januari 2015 - 08:32

Geert En Henny:

weer zo'n spannend verhaal met avonturen,mooi hoor
    groet van ons,succes

• 23 Januari 2015 - 11:02

Regina & Wout:

Wat ziet dat er geweldig uit, Dennis & Rianne zijn in IJsland geweest ,geen walvis te zien.
    En jullie zien er genoeg ,daar kun je weer op teren, heel erg mooi, en dat nog onder water ook.
    Jongens wij wensen jullie nog veel plezier, en rij voorzichtig.

• 23 Januari 2015 - 17:24

Vera En Tonny:

Ha mannen, wat een goed idee Erik en wat mooi!! En wat maken jullie mooie dingen mee!!! Om nooit meer te vergeten!!! Om jaloers op te worden!!maar ik droom wel verder en geniet van jullie verhalen!!Kan niet wachten wanneer het BOEK!!uitkomt??? geniet er nog van. xxxx