Komt ie weer. - Reisverslag uit Kalix, Zweden van americanpower34 - WaarBenJij.nu Komt ie weer. - Reisverslag uit Kalix, Zweden van americanpower34 - WaarBenJij.nu

Komt ie weer.

Door: Wilco

Blijf op de hoogte en volg americanpower34

20 Januari 2015 | Zweden, Kalix

Nog verder naar het Noorden??

Wie had gedacht dat we deze route zouden rijden. Nee, wij niet. Wij dachten echt dat we naar het zuiden zouden rijden. Waren we van overtuigd. Hmmm, mis dus. En goed ook.
Gister, nou eigenlijk vanmorgen om 01.23 uur Russische tijd kwamen we aan bij het hotel aan. Erg chick allemaal. Lekker gegeten en een heerlijk bedje. Toch nog wat berichten beantwoord en bekeken waar we op de dag soms niet aan toe komen. Soms zijn we gewoon te druk met rekenen, bellen, inchecken bij backoffice, opletten, route invoeren en nog 10 dingen. We vervelen ons echt niet in de auto. Dat we dan niet ala minute op een bericht reageren kan voorkomen. Sorry daarvoor maar onze bezighedengaan voor dan. We hadden de wekker gezet op een half uur voor ontbijt. Maar omdat we met 3 tijden te maken hadden. Thuis, Petersburg en Moskou hadden we ons toch vergist in de tijd. Opschieten naar het ontbijt dus. Allebij pijne kop.

Vandaag weer Rusland verlaten. In convooi zijn we naar de beruchte grens gereden. Het ging ditmaal een stukkie sneller. Blijkbaar willen ze je zo gauw mogelijk het land uit hebben. Een half uurtje en maar 3 poortjes. Het ging er hier ook niet zó chagie aan toe. Ook niet vriendelijk te noemen maar niet zoals die heks van gisteren. De vogels waren een stuk vriendelijker zoals je op de foto's kan zien. Tientallen coolmeesjes verzamelen zich om onze auto's. Ze aten gewoon rustig op je hand hun ontbijt op. Bijna moeten we ook hier de gastank ontbloten maar als we aangeven dat dat niet maar zo gebeurt is neemt hij eieren voor z'n geld en maakt met z'n hand het gebaar dat we door moeten rijden.
Toch apart om in Rusland geweest te zijn maar zeker zo blij dat we er ook weer uit zijn. Het voelt crimineel aan. Niet veilig!

We rijden Finland door en de wegen worden witter. De weg is aardig begaanbaar maar het blijft opletten. De dodge heeft vermogen genoeg om in elke bocht dwars gegaan dus niet te populair sturen. Maar bewust en gecontroleerd uit laten driften blijft een leuk gevoel. Erik weet wel wat zijn auto kan. De full winter Maxxis winterbanden geven veel grip op de weg. Ik heb geen enkele moeite met de auto onder controle houden als ik rijd maar ik kan er niet zo mee 'spelen' zoals hij dat wel kan. Daarvoor rij ik te weinig in de dodge.
We rijden richting het water. Bij het water in het plaatsje Oulu lijkt het even dat we een overtocht gaan maken, maar van Jolanda krijgen we ter info dat er geen veerdiensten gaan vanuit daar. Dat blijkt ook als we in dat plaatsje een volgende coördinaat krijgen. De laatste voor vandaag. De rit van 180kn gaat ons brengen naar Kallax. Daar zal het sterren hotel zijn waar we gaan overnachten en dineren. We zijn gelukkig iets vroeg dan gister.

Marc en Peter, ook wel de Audi boys komen met rasse schreden onze kant op. Ze nemen een kortere route en rijden dus even niet de omweg die wij hebben genomen. Vanavond of morgen vroeg voegen ze zich weer bij ons. Ze hadden een band (via een soort marktplaats) kunnen
vinden die aan hun maten voldeed. Ergens in een ghetto, wel in St. Petersburg, 23 hoog in een flat had een stelletje zo'n band liggen. Wat een geluk. Ze maken een foto voor hun verhaal op facebook en zoeken dan een bandenservice waar de band, velg en audi verenigd worden.

Onze voorspelling. We gaan morgen en overmorgen Noorwegen in en aan de kust, waarschijnlijk bij het plaatsje Bergen nemen we de boot naar Schotland of Engeland. Peter Jacobsen blijft ons beloven dat de tocht machtig mooi blijft worden dus er gaan nog spectaculaire dingen gebeuren. Vanuit Engeland gaan we via de tunnel dan weer huiswaarts. Maarja, dat zijn allemaal hersenspinselen van ons. Misschien gaat de organisatie wel heel iets anders doen. We kunnen er eigenlijk geen pijl op afschieten.

De eerste 13 mensen die vannacht m'n reisblog al lazen hebben waarschijnlijk een verkorte versie gehad. Ergens in de gang is een stuk tekst blijven hangen mede als het nummer van de dag. Ik kwam er snachts achter en heb dat weer hersteld.

Nog 9 kilometer en we zijn in het hotel. De temperatuur buiten is gezakt tot -25*C. Binnen is het lekker warm.

Ps vanavond zal ik even proberen een filmpje op de reisblog te voegen. Luister naar dit donkere geluidsfragment en laat mij weten hoe dik u denkt dat de boom is, die Erik vannacht om heeft proberen te zagen. Kanonnen, wat kan hij lawaai maken!

Het hotel Valhall en Peter zijn in zicht.

Het nummer van de dag ga ik nog even over broeden. Komt straks wel. Misschien wel een ballad van Bon Jovi met 'Bed of roses' want slapen doe je in deze 5 sterren hotels fantastisch. Hier komt ie.....

Net nog briefing gehad van de wedstrijdleiding. 07.00uur ontbijt. Morgen middag bolletje pijltje opdracht. Leg ik morgen wel uit. Om 08.00 vertrekt de eerste. Wij staan nog steeds 2e in het klassement. Dat gaat dus goed.!

We liggen iets eerder op bed dan gisteren. Nog even de social media doen. Morgen 07.00uur ontbijt. 08.00uur vertrekt de eerste weer.

Weltrusten........Erik, Wilco

• 20 Januari 2015 - 07:29

Rutger Mensink (zwager Van Team 06):

Mooi verhaal. Interessant te lezen hoe de bevindingen zijn. Ook de speculaties welke kant jullie op mogen gaan.
    Veel succes de komende dagen :-).

• 20 Januari 2015 - 08:17

Margriet Boonzaaijer:

Hoi,Erik en Wilco,
    Dank je wel voor jullie verslagen.
    Wat maken jullie veel mee,eigenlijk allemaal verrassingen.
    Koppie weer beter na een nachtje slapen?
    Goede reis voor vandaag,hoe het stuur recht.

Groetjes het Boonzaaijer team.

• 20 Januari 2015 - 08:47

Jelle Van Der Meulen:

mannen veel succes en oppassen voor elanden

• 20 Januari 2015 - 10:35

Geert En Henny:

mannen succes vandaag en geniet ervan

• 20 Januari 2015 - 12:17

Fien Mulder:

Hoi mannen, met heel veel plezier lees ik jullie reisverslag.
    Wat een prachtige reis maken jullie en wat zien jullie veel.
    Enkele jaren geleden hebben wij ook een reis naar St.Petersburg en Finland gemaakt, alleen was dat in de zomer.
    Maar ook aan de Russiche grens heel minderwaardig behandeld en uren gestaan.
    Gelukkig zijn jullie nu in een vriendelijker land beland.
    Wilco jij moet maar boeken schrijver worden, geweldig, wat doe je dat leuk en spannend.
    Erik en Wilco wij wensen jullie weer een voorspoedige reis en geniet als het kan van de prachtige natuur. Wees voorzichtig alle twee. Succes. groetjes Peter en Fien.

• 20 Januari 2015 - 13:10

Vera En Tonny:

Ha, stoere Mannen?? Tonny zegt dat ik ook zulke Bomen omzaag zullen we ruilen??? geniet van al dat moois om jullie heen en hou alles heel zijn wij ook blij!! veel liefs.( schoonouders )van Erik en ook een beetje van jou Wilco we zijn trots op jullie!!!